De Weerwolven van Wakkerdam

De Weerwolven van Wakkerdam is een oorspronkelijk Duits kaartspel ontworpen door Philippe des Pallières.

Het gezelschapsspel werd in 2002 gepresenteerd tijdens Spiel 2002 in Essen (Duitsland) door Asmodée onder de naam Die Werwölfe von Düsterwald. Het is een van de vele varianten op het populaire spel Mafia, een van oorsprong Russisch spel. In 2003 werd het op de Nederlandse markt uitgebracht door 999 Games.

  • Voor 8-24 spelers
  • Voor 10 jaar en ouder
  • Spelduur: ±45 minuten


Het spel is in verschillende talen uitgebracht:

  • Frans, door Lui-Même Games (Les Loups-Garou de Thiercelieux)
  • Engels, door Asmodee Editions (The Werewolves of Miller's Hollow)
  • Italiaans, door daVinci Games (Lupus in Tabula)
  • Spaans, door Cromola (Los Hombres Lobo de Castronegro)

Volle maan in Wakkerdam

In 2008 is er een uitbreiding verschenen op het basisspel genaamd Volle maan in Wakkerdam. Deze uitbreiding is alleen te spelen in combinatie met Weerwolven van wakkerdam. Aangezien de spellen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, worden ze hieronder tegelijkertijd besproken.



Spelregels Rollen Varianten Volle maan gebeurtenissen

Het spel

Het ingeslapen dorpje Wakkerdam wordt sinds enige tijd belaagd door weerwolven! Elke nacht veranderen bepaalde bewoners van het gehucht in mensverslindende wolven, die afschuwelijke moorden plegen... Moorden, die het daglicht niet kunnen verdragen... Wat pas nog een eeuwenoude legende was, is plotseling op onverklaarbare wijze brute realiteit geworden! De dorpelingen zullen zich moeten verenigen om zich van deze plaag te ontdoen, en zo te zorgen, dat minstens enkelen van hen dit griezelige avontuur overleven!


Doel:

  • De burgers moeten de weerwolven ontmaskeren.
  • De weerwolven verslinden de burgers.

Winnen

De burgers winnen, zodra ze de laatste weerwolf hebben uitgeschakeld.

De weerwolven winnen, zodra ze de laatste burger hebben verslonden. Of zodra het aantal burgers en wolven gelijk is.

De geliefden (zie rol cupido) winnen, als zij samen als laatste overblijven (als zij een burger en een weerwolf zijn).


Het spelverloop

De spelers bepalen, wie spelleider wordt. De spelleider speelt zelf niet mee, maar geeft aanwijzingen aan de spelers. Een goede spelleider is een garantie voor een topavond! De spelleider stelt de combinatie van karakters en de aantallen samen, schudt de kaarten en deelt elke speler gedekt een karakterkaart. De spelers kijken heimelijk naar hun kaart en leggen deze gedekt voor zich neer.


Het spel bestaat uit 2 fasen: de dag en de nacht.


Iedere nacht wanneer de meeste mensen slapen, wordt één dorpeling door de weerwolven verslonden. Deze speler is uit het spel. De spelleider maakt bij het aanbreken van de dag bekend wie het slachtoffer van die nacht is. Ook een aantal andere (onschuldige) karakters zijn in de nacht actief. De spelleider roept alle karakters op en geeft aanwijzingen.

De overlevende dorpelingen verzamelen zich de volgende dag en proberen tekenen te ontdekken die wijzen op de ware identiteit van de overgebleven spelers. Zij proberen in het bijzonder om uit te vinden, wie de weerwolven zijn! Na rijp beraad stemmen de spelers, wie van hen een weerwolf is en geëxecuteerd zal worden. Deze speler is uit het spel.De spelleider leid de discussie en bepaalt op welke wijze de spelers mogen stemmen voor executie.

Spelers mogen nooit hun kaart aan andere spelers laten zien - tenzij de spelleider dit aangeeft.

Spelers die uit het spel zijn mogen niet meer praten, of op een andere manier aanwijzingen geven aan de spelers.

Spelers mogen alles beweren wat ze maar willen: liegen, bluffen, of vertel de waarheid.


De volgorde waarin de karakters gedurende de nacht opgeroepen worden:

  • De Dief (alleen de eerste nacht)
  • Cupido (aleen de eerste nacht)
  • De Geliefden (alleen de eerste nacht)
  • De Genezer
  • De Ziener
  • De Weerwolven / Onschuldig meisje
  • De Heks
  • De Fluitspeler
  • De Betoverden