The Ultimate Werewolf

Ook dit spel is ontstaan uit het Russische Maffia spel. In de loop der jaren zijn er door allerlei mensen allerlei uitbredingen en varianten op bedacht. The ultimate werewolf brengt veel van deze tezamen in een spel. Het spel is gemaakt door Ted Alspach, een amerikaanse schrijver en spelontwerper. Het spel wordt uitgegeven door Bezier games en is in 2008 op de markt gebracht.

Het spel bestaat uit: 80 rol kaarten, 1 regelboekje in engels en duits, 1 aantekenblokje voor de spelleider.

Spelregels Rollen Scenario's Tips

Spelregels

Ultimate werewolf is een interactief spel voor twee teams: Burgers en Weerwolven. De Burgers weten niet wie de Weerwolven zijn, en de Weerwolven proberen onontdekt te blijven terwijl zij één voor één de burgers verslinden. Een spelleider (dat kan elke willekeurige speler zijn) leidt het spel, om de verschillende stadiums wat te vergemakkelijken.

Het spel is voorbij wanneer ofwel alle Burgers, ofwel alle Weerwolven zijn gedood.

De basisspelregels en spelverloop lijkt grotendeels op dat van de weerwolven van Wakkerdam. Ik zal deze niet opnieuw beschrijven. Er wordt wel een andere manier van nomineren en stemmen voorgesteld.

Gebruik de tabel in het 'Scenario'-gedeelte om te bepalen hoeveel Weerwolven, Burgers en speciale karakters er in een spel moeten zitten of verzin zelf een leuke combinatie.

Stemmen

Overdag stemmen de spelers 1 persoon uit het spel. Dit kan op verschillende manieren. In the ultimate werewolf wordt een nieuwe manier van stemmen uitgelegd.

Iedere speler mag een andere speler nomineren. Alleen wanneer een tweede speler instemt met de nominatie, wordt er gestemd. De speler die genomineerd is, mag zich verdedigen. De spelers stemmen tegelijk. De spelleider telt tot drie en dan maken alle spelers duidelijk hoe ze over de genomineerde speler denken. Duim omhoog betekend leven. Duim omlaag betekend lynchen.

Wanneer meer dan de helft van de spelers de duim omlaag hebben - moet de genomineerde speler het spel verlaten. Zo niet blijft deze speler in het spel en gaat de discussie verder. Vervolgens mogen de spelers weer andere of dezelfde speler nomineren.

De spelleider stelt een tijdlimiet aan de dag. Wanneer de burgers voor die tijd het niet eens zijn geworden over het lynchen - steft die dag niemand

Variant

Wacht met stemmen totdat er 2 spelers genomineerd zijn. De spelleider wijst een van de spelers aan als: duim omhoog. De andere speler is dan: duim omlaag. De spelers moeten kiezen wie ze willen lynchen. Op deze manier ben je altijd verzekerd van een lunchpartij en komt er meer tempo in het spel. Let op: Als de stemmen gelijk zijn worden beide spelers gelynched.

Variaties op de regels

Terwijl de basisregels stellen dat de rol van elke speler die gedood wordt bekend wordt gemaakt, kun je er ook voor kiezen om dit iets anders aan te pakken. Hieronder een aantal varianten:

Weerwolf of Burger

Deze variant wil zeggen dat de spelleider alleen maar bekendmaakt of de speler een Weerwolf was of niet. Speciale karakters worden nooit bekend gemaakt. Soms is het duidelijk wat de rollen zijn. Als spelleider zijnde, ben je wel verplicht om elke nacht alle spelers op te roepen, ook al zijn ze dood. Anders weet nog iedereen wie er is vermoord. Soms zullen de spelers erachter komen wie er dood is maar soms ook niet. Alleen wanneer het overduidelijk is wie er dood zijn, mag de spelleider 's nachts de rol overslaan.

Team bekendmaking

Alleen het team waarin de overleden speler zat wordt bekend gemaakt (zoals Weerwolf, Burger, Vampieren, Sekte, etc.)

Geen bekendmaking

Als gevolg van een moord wordt er niets bekend gemaakt over de speler, behalve dan dat deze dood is. Dit geeft de minste informatie aan het Burgerteam en maakt het spel gemakkelijker voor de Weerwolven. Menig ervaren speler zal deze variant leuk vinden aangezien het mogelijkheden biedt voor misleiding en bedrog van de kant van de Weerwolven. Zonder bekendmaking kun je veel meer speciale karakters gebruiken in dit spel, aangezien de spelers niet snel zullen claimen een rol te hebben omdat ze niet weten wie er al dood zijn.

Variabele rollen/Weerwolven

Sommige rollen, zoals de Eenzame Wolf en de Idioot zijn erg leuk als ze in het spel zitten. Om dit te verwezenlijken moeten alle spelers goed bekend zijn met alle mogelijke rollen. Het is ook erg leuk om het aantal Weerwolven in het spel geheim te houden. Dit is wel in het voordeel van het Weerwolventeam.

Wanneer je een spel gaat spelen met een variabel aantal Weerwolven of speciale rollen, schud de rollen/Weerwolven met het aantal Burgers, en leg net zoveel kaarten af als je Burgers had toegevoegd. Als spelleider mag je naar de kaarten kijken voordat je ze met de rest van de rollenkaarten zodat je enig idee hebt wat je te wachten staat. Zorg wel dat je in de 'zekere' stapel minstens één Weerwolf en de Ziener hebt zitten.

Dagelijkse veranderingen

Om het spel fris te houden kun je elke dag verschillende variaties aanbrengen. Wanneer het spel wat langzaam gaat, of juist om het interessant te houden, kies dan één van de volgende dagelijkse varianten voor de dag erna:

Dobbelsteen bepaalt de verandering

Gebruik de onderstaande tabel wanneer je een dynamisch, altijd veranderend Weerwolvenspel wilt. 's Nachts rol je met twee dobbelstenen en je speelt de volgende ochtend de volgende variant. De variant moet onmiddellijk worden gemeld aan de spelers.

Roll Daily Variant

  • 3 De volgende nacht wordt het doelwit van de wolven een nieuwe wolf.
  • 4 Twee lynchpartijen in plaats van één
  • 5 Wijs aan welke speler het laatst is gezien door de Ziener
  • 6-8 Geen variant
  • 9 Zelfde variant als de vorige dag
  • 10 Er wordt gestemd volgens de 'Eliminatie'-methode
  • 11 Stemmen zonder discussie
  • 12 De volgende nacht verliest het doelwit van de wolven zijn of haar speciale eigenschap In plaats van dat hij of zij doodgaat

Rollen ruilen, rollen verwijderen & rollen toevoegen

Het kan leuk zijn om bepaalde rollen van eigenaar te laten verwisselen tijdens het spel. Deze rollen, die geruild kunnen worden, moeten van te voren bij de spelers bekend zijn en er moet met beleid worden geruild tijdens de nacht.

De spelers mogen niet weten van wie zij de kaart hebben gekregen. Er moet niet teveel geruild worden anders kunnen spelers te gemakkelijk claimen wie zij waren en zichzelf daarmee veilig stellen van lynchpartijen. Een speler een Weerwolf laten worden is veel gemakkelijker dan andersom: een speler die Weerwolf was weet immers wie zijn teamgenoten waren.