2004 Caïro (Egypte)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

De reis naar Egypte in Oktober 2004 was de eerste reis die we met zijn tweetjes deden. We woonden toen ook nog niet samen. We kozen voor een volledig verzorgde rondreis van SRC-vakanties. De gemiddelde leeftijd haalden we behoorlijk omlaag, want van de overige reizigers was de jongste deelneemster 50 jaar.

Onze reis startte in Caïro. Daar bezochten we het Egyptisch Mueseum maar natuurlijk ook de piramides en de Sfynx in Gizeh maar ook diverse andere tombes en beelden, van o.a. Djoser en Ramses II. Onze reis ging verder naar Alexandrië waar het een stukje koeler was. Daar bezochten we de wereldberoemde bibliotheek. Die nacht namen we de nachttrein om in 1 keer helemaal naar het zuiden te gaan; naar Aswan waar het zo'n 40 graden was (in de ochtend dan). Daar bezochten we vele tempels en graven en maakten een tocht over de Nijl.

Onze reis voerde weer naar het noorden, naar Luxor. In Luxor bezochten we weer vele tempels maar met name de beroemde "Valley of the Kings" en de iets minder beroemde "Valley of the Queens". Onze reis ging daarnaar door naar de oostkust, naar El Gouna. Daar namen we 's nachts de boot om over te steken naar Sharm El Sheikh. Daar bezochten we het natuurgebied Ras Mohammed en snorkelden we diverse malen, wat een onvergetelijke vervaring was. Vanuit daar vlogen we uiteindelijk weer terug naar Nederland.

2005 Uitjes (Nederland)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Dit keer een andere vakantie dan anders. Beiden verzorgde we 3 hele vakantiedagen in Nederland, zonder dat de ander van te voren wist wat we gingen doen. Het is toch een vreemd gevoel als je 's ochtends ergens heen moet rijden maar geen idee hebt hoe de dag eruit gaat zien. Het uiteindelijke programma was divers; Vliegeren in Scheveningen, Wild kijken in Otterlo, Waterskieën in Best, Fossielen zoeken in Maastricht, Mountain biken door de mergelgrotten, een rondvaart door de binnendiezen in Den Bosch, Boerengolf, een rondleiding door de Catacomben in Valkenburg, paardrijden in Ede en nog veel meer.

De foto links is uiteraard van het Boerengolven. Vermoedelijk genomen vlak voordat de klomp stuk ging...

2007 Andalusië (Spanje)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Omdat het in 2006 niet van een vakantie kwam vanwege de verhuizing pikten we in 2007 de draad weer op. Andalusië, zuid Spanje, was ons doel. Bij de Jong Intra boekten wij een "Fly & Drive" waarbij de auto, de hotels en de route door hun geregeld was. De rest moesten we zelf regelen.

Onze route startte in Malaga waar we op de eerste dag nog even een bezoekje brachten aan de grot in Mijas. In Granada bezochten wij het wereldberoemde Alhambra. Daarna reden we door naar Baeza en Ubeza waar we een dag uittrokken voor een wandeling door een natuurpark. Via Cordoba, waar we een bezoek brachten aan de Mezquita reden we naar Sevilla. Sevilla is werkelijk een prachtie stad met nog veel schitterende gebouwen uit de koloniale tijd.

We reden door via Arcos naar Ronda, een prachtige stad op een berg waarvan de twee helften gescheiden zijn door 1 brug over een diepe kloof. We maakten nog een uitstapje naar Gibraltar (Engeland) en gingen uiteindelijk via Mijas en Malaga weer terug naar Nederland.

2008 Sicilië (Italïe)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Voor onze huwelijksreis kozen we voor het Ilatiaanse eiland Sicilië. Dit keer regelden we alles zelf; een huurauto, de overnachtingen en de reis vanaf Niederrhein Airport (Weeze).

Onze rondreis begon aan de westkust in Trapani. vanuit daar bezochten we het eiland Levanzo en reden daarnaar door naar de opgravingen in Selinunte. Via Agrigento reden we naar Enna en Piazza Armerina. In Catania verbleven we een week in een huisje gehuurd van een lokale bewoner. Vanuit daar bezochten we o.a. de Etna, De kloof van Alcantara, Sircusa, Taormina en maakte we onze eerste echte duik in Gardini-Naxos.

Een week later reden we door via Messina naar Vulcano, een vulkanisch eiland voorzien van genoeg rotte-eieren lucht. De natuur was hier werkelijk prachtig, maar Elise wilde vanwege de stank het zwavelbad niet in. Na een aantal dagen reden we door naar Palermo waar we opnieuw een paar dagen bleven om o.a. het Monreal te bezoeken.

Vanuit daar reden we via de opgravingen bij Segesta terug naar Trapani waar we de volgende dag weer terugvlogen naar Nederland.

2009 Griekenland

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Na een aantal jaren zelf de vakantie geregeld te hebben kozen we dit jaar weer eens voor een volledig georganiseerde reis. En wel "Hoogtepunten van Griekenland" van SRC, omdat we daar in 2004 naar Egypte goede ervaringen mee hadden. Ook deze reis was weer goed georganiseerd met een reisleidster die ongelooflijk veel wist van Griekenland en de Griekse Mythologie.

De reis begon in Thessaloniki waar we o.a. het Byzantijns museum bezochten. Daarna snel door naar Kalambaka, aan de voet van Meteora waar 24 koosters op hoge bergpieken gebouwd werden, erg indrukwekkend. Toen door naar het bergdorp Metsovo waar we kennis konden maken met de Griekse cultuur via een Griekse vrouw die van oorsprong Nederlandse was. De router vervolgde naar het eiland Lefkas alwaar wij een Quad huurde om het eiland te verkennen. Daarna was het tijd om het orakel van Delfi te bezoeken. Het orakel vertelde ons door te reizen naar Olympia, en zo geschiedde het.

De reis voer vervolgens via Pylos naar de kloosters van Mystras, gebouwd op een heuvel net boven met welbekende Sparta. Sparta zelf bleek niet heel interessant te zijn. De Spartanen bouwden immers weinig moois; ze waren slechts bezig met oorlog voeren. We rezen verder naar Tolon vanwaar wij Epidauros en Mycene bezochten. De dag daarna voer de reis via het kanaal van Korinthe naar Athene alwaar wij de Akropolis bezochten, het arechologisch museum en vervolgens beroofd werden van onze portemonnee in de metro. En daarmee eindigde de reis met een anti-climax...

2010 Venetië en Florence

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Dit jaar werd het tijd eens met eigen auto te gaan. Dat ging echter nog niet zo makkelijk als van te voren gedacht. De auto werd vlak voor de vakantie als "ongeschikt" aangemerkt door de garage. Maar gelukkig konden we de "kleine rooie" lenen van de ouders van Elise.

Venetië en Florence werden gekozen als "hotspots" van deze vakantie. We boekten 2 weken; 1 husje in de buurt van Venetië en 1 in de buurt van Florence.

Bij Venetië vonden wij een verblijf genaamd "Ca Serana". Een alleraardigs onderkomen met buitenzwembad. Naast Venetië bezochten we ook de stuwdam van Vajont en Treviso.

In Florence hadden we een zogeheten "Agriturismo" verblijf. Een prachtig onderkomen, wederom met zwembad, op een soort van boerderij waar ze allerlei lekkere dingen verbouwden. We bezochten Florence, maar ook de scheve toren van Pisa , Lucca en San Gimignano (bovenste foto).

2013 Oberried, Zwarte Woud

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Na de geboorte van Mathijs was het natuurlijk even afgelopen met de verre reizen. In 2013 gingen we voor het eerst weer wat verder weg; naar het zwarte woud. Een uur of 5 rijden vanaf Nijmegen.

We boekten 2 weken op een soort van kampeerboerderij. Een mooi huisje, gelegen op het erg van een boerderij. Er was dan ook van alles te doen, zoals op de tractor rijden, een zandbak, glijbaan, wisvijer, grilhuis, etc. etc. Mathijs vermaakte zich prima met de grote modeltractors (bovenste foto).

Op een zonnige dag gingen we met de trein naar de Titi-see, waar Mathijs heerlijk met steentjes in het water kon gooien. En treinen zijn natuurlijk altijd interessant.

2014 Steenkerke, Vlaanderen

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Na de geboorte van Evie zochten we het dit jaar weer niet te ver weg. Vlaanderen werd het, in het kleine dorpje Steenkerke. Een klein dorpje, maar ooit wereldberoemd omdat er een glasvezelkkabel doorheen loopt die tijdens de Olympische spelen in Londen heel europa moest vorozien van de TV beelden. En toen ging men graven op het plein, vlak boven de kabel...

We hadden weer een huisje geboekt 'op de boerderij', met genoeg te spelen voor de kinderen (alhoewel Evie er op haar leeftijd nog weinig van mee kreeg). We gingen naar Plopsaland, het strand, geocachen, maar zeer mooi ook was het kasteel Beauvoorde in Veurne (op de foto links). Toch zeker 1 van de mooiste kastelen die ik gezien heb, maar zeker niet de grootste.

2015 Beulich (Eifel) en Schiltag (Zwarte woud)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Evie kon bij aanvang van de vakantie nog net niet lopen, maar op het einde van de vakantie kon ze toch al een behoorlijk aantal stappen lopen. Ook nu kozen we weer voor vakantie op de boerderij. In twee delen gesplitst; 1 week in Beulich in de Eifel, en 1 week in Schiltag, in het Zwarte woud

In Beulich hadden ze skelters, een zandbak, speeltoestellen, enz. enz. Mathijs kon zelfstandig spelen, dus die vroeg na het eten of hij buiten mocht spelen en koos dan altijd voor de skelters. De broodjes werden iedere dag vers bezorgd, en beneden opgehaald door Mathijs. Via de trein en een boottocht over de moesel bezochtten we Burg Rheinfels, waar ze bijzonder geweldadige toiletten hadden. Ook bezochten de burg Eltz, een prachtig kasteel kilometers lopen vanaf de bewoonde wereld.

Ook in Schiltag hadden we weer een huisje op de boerderij met veel speelplezier. Vooral de hooischuur was in trek bij Mathijs, zo zelfs dat het voor Mathijs een must is voor de volgende vakantie. Het huisje lag erg hoog (op ruim 700 meter) met een prachtig uitzicht over het dal. Practisch was het niet, want naar het dal was een half uur rijden over zeer smalle weggetjes.

2016 Soltau (Nedersaksen) en Hilders (Thuringen/Beieren)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

De eerste helft van de vakantie was op een 'Am Bauernhof' in het noorden van Duitsland, bij Bremen en Hannover. Het was een prachtig uitgestrekt terrein met trampoline, skelters, paarden, speeltoestellen, tafelvoetbal, enz. enz. Evie ging dagelijks naar de paardjes kijken, en naar de konijnen die er naast stonden. We gingen regelmatig fietsen, met de fietsen die gratis meegenomen mochten worden. Evie werd fan van de paarse fiets, omdat deze 3 wielen had en ze daar dus goed op kon crossen over het terrein.

Zoals we inmiddels gewend waren had ook deze Bauernhof een vast programma met o.a. BBQ-en, brood maken en paardrijden. Evie en Mathijs waren vooral onder de indruk van het 'alles op zijn kop huis', dat kunnen ze zich nog steeds herinneren.

Evie vond het leuk om aan de knopjes te draaien, en dus had ze de kookplaat aangezet waarop een plastic snijplank stond. Toen het brandalarm afging ontdekte we een gesmolten snijplank die inmiddels over de gehele kookplaat uitgesmeerd was.

Het tweede deel van de vakantie was in Thuringen, aan de grens met Beieren. Dit onderkomen was een stuk inder lux. Maar toch zeker ook weer een prachtige locatie. Vooral populair was hier met de skelter de berg afcrossen, en dan vooral een wedstrijdje tegen papa.

De foto rechtsonder is van een wandeltocht. De buggy was eigenlijk voor Evie bedoeld, maar Mathijs maakte er ook graag gebruik van. En ze vonden dat ze er prima met zijn tweeen in konden...

2017 Hiltpoltstein (Beieren) en Schnelldorf (Beieren)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Omdat Duitsland, en in het bijzonder het 'Am Bauernhof' principe, ons de jaren ervoor erg goed bevallen was kozen we ook dit jaar weer voor zo'n vakantie. Dit keer nog wat verder richting Beieren, of 2 verschillende plekken in Beieren. De eerste week verbleven we in een huisje met wat minder buitenruimte, maar toch gewoon met trampoline, hooischuur, zandbak en zelfs een heus prive zwembad. Van het zwembad werd gretig gebruik gemaakt, net als van de zandbak. Dit huisje lag op een hele mooie plek in de natuur. Vanuit hier werd ook Playmobilland bezocht, een ontzettend leuk park waar je je kinderen heel makkelijk kwijt kan raken (getuige de oproepen van 'kind gevonden' die iedere minuut langs kwamen).

Het tweede deel van de vakantie vond plaats in Schnelldorf, een stukje naar het westen maar nog steeds in Beieren. Dit was een weer wat groter huis met veel buitenruimte en een zeer actief programma. Evie kon hier daadwerkelijk paardrijden en nam bijna dagelijks deel aan het voederen van de dieren. Mathijs was vooral veel op de skelter te vinden. Ook hier konden fiesten weer naar believe meegenomen worden.

Vanuit hier brachten we ook een bezoek aan Loek, in Ulm bij zijn nieuwe huis wat op dat moment nog gebouwd werd. Evie kon erg goed overweg met Lisanne en Marielle, en moest los geweekt worden om weer naar huis te kunnen nemen.

2018 Nieuwpoort (Belgie)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Deze vakantie was anders dan vorige jaren. In de eerste week hadden we de gebruikelijk zomervakantie met de gehele Lekkveld groep in Saint Gervais, Franrkijk. Op de terugweg hadden we nog een tweede week samen de familie Doornbos-van Oort. Het huisje lag in Nieuwpoort, van de gelijknamige slag van Nieuwpoort in 1600. Redelijk dicht bij het strand, en dus werden er ook menige bezoekjes aan het strand gebracht. Uiteraard was er weer veel rond het huisje te doen, zoals een tafeltennistafel, speeltoestellen, een groot arsenaal aan skelters en een ruim grasveld voor allerlei activiteiten.

Vlak bij woonde een man die drie grote uilen in zijn bezit had (zelfzaam soort, erg groot, maar wat de naam was?). De kinderen mochten even mee om ze te bewonderen.

Veel tijd gind op aan het uit elkaar halen van het vliegertouw. Maar toen dat eindelijk klaar was, was er te weinig wind om ook daadwerkelijk te kunnen vliegeren.

2019 Domaine de Gil (Ucel, Zuid-Frankrijk)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Dit jaar besloten we het anders te doen. De Duitse Bauernhoven zijn fantastisch, maar het nadeel is dat de kinderen niet kunnen communiceren met de andere kinderen omdat die alleen Duits praten. Dus besloten ook wij gewoon maar eens met de meute mee te gaan, naar Zuid Frankrijk. Op een camping waar vooral veel Nederlanders komen.

En dat beviel eigenlijk ook wel heel goed. De kinderen hadden al snel Nederlandse vriendjes en vriendinnetjes opgedoken. Ook het zwembad en de rivier waren, zeker bij temperaturen tot 40 graden, zeer in trek. De animatie deed het leuk, en Evie deed daar vaak aan mee. Mathijs won er nog de hoofdprijs met de lasergame activiteit.

Het was bloedheet gedurende de 2 weken, maar in Nederland was het in diezelfde tijd niet anders. Met een zwembad en rivier om de hoek was het desalniettemin goed uit te houden. Een eerst cannynoningavontuur werd met de gehele familie gedaan, en daarbij waren er zelfs momenten dat men het koud had.

De camping stond bekend om zijn strakke regels, waarbij ook strak toegezien werd op de naleving ervan. En dat was zeker niet gelogen. De regels waren strak en soms niet te volgen, maar dat nam niet weg dat dit een prachtige camping was waar we het jaar er op weer terug zouden komen.

2020 Domaine de Gil (Ucel, Zuid-Frankrijk)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Dit jaar waren we gemakzuchtig. Domaine de Gil was het jaar ervoor goed bevallen en we hadden nog niet alles in de regio gezien, dus daar gingen we gewoonweg nog een keer naar toe.

We bezochten plaatsen waar we de vorige keer niet aan toegekomen waren, zoals bijvoorbeeld Musee de l'Ardeche in Balazuc. We zochten daar naar fossielen, mineralen en haaietanden, en vonden die ook genoeg. Omdat iedereen dat erg leuk vond deden we dat gewoon twee maal achter elkaar. Uiteraard bezochten we het dorpje Balazuc zelf ook.

Dit maal gingen we wel naar het zeer toeristische Vallon Pont d'Arc. Erg toeristisch, maar ook wel erg mooi. Ook bezochten we Vogue, nog zo'n prachtig oud dorpje. We liepen een mooie wandeling in Le Chastelas, naar een oud romeins bruggetje over een riviertje met een hele bijzonder rotswand aan basaltblokken.

Op de avond voor vertrek werden we nog getracteerd op een ongekende wolkbreuk. Niet alleen een enorme hoosbui, maar vooral ook gigantische hagelstenen. Die waren zo groot als ping pong ballen (zie foto rechtsonder). De auto heeft sindsdien allemaal deukjes in het dak, maar ach ja, het is al een oud beestje.

2021 Martigny (Jura, Midden-Frankrijk)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Ook dit jaar kozen we weer voor Frankrijk. In verband met Corona wilde we niet te ver, dus werd er gekozen voor een Capfun camping in de Jura. Dit was duidelijk een ander soort camping dan de voorgaande jaren in Ucel; vele malen groter (vooral het zwembad was fantastisch), maar daardoor ook veel drukker. Op deze camping was alles ook veel meer op elkaar gepakt, zodat er weinig privacy was t.o.v. de buren. Maar voor de kinderen was het zwembad natuurlijk een enorm pluspunt.

Het meest bijzondere tijdens deze vakantie was onze Geocache wandeling nabij Moirans-en-Montagne. Die wandeling liep door een bos wat volledig overgroeid was door mos; de foto boven. Een sprookjesachtige wandeling, hoog boven een groot meer met een prachtig uitzicht.

Ook gingen we dit jaar voor het eerst een touwparcours doen in Doucier. Dat viel zo goed in de smaak dat we een paar dagen later nog een keer gingen. Wel was er een 'incidentje' waarbij Evie met de zipline de overkant niet haalde, en weer terug gleed om vervolgens halverweg zo'n 8 meter boven de grond stil te blijven hangen (de foto links onder). Uiteindelijk kon ze bevrijd worden door haar een touw toe te werpen die ze vast kon houden om zodoende weer naar boven te 'zippen'.

Er werd op de camping vanalles georganiseerd, maar de voertaal daarbij was meestal Frans en dus voor Evie lastig. Gelukkig was er ook een avond "schuimparty", waar Elise en Evie gretig gebruik van maakten.

2022 Hindon (Wiltshire, Engeland)

Pic 3 Pic 3 Pic 3

Omdat we de voorgaande jaren vooral voor een camping kozen met een zwembad voor de kinderen, was het dit maal "mama-jaar". En mama wilde graag naar Engeland, en zo geschiedde het. Via Air B&B vonden we een alleraardigst huisje in Hindon, in het midden-zuiden van Engeland, niet heel ver van de kust. Op de heenweg overnachtten we in Duinkerken, in een bijzonder goedkoop hotelletje; 2 kamers inclusief ontbijt met 4 personen voor nog geen 42 euro! De kwaliteit was er wel naar, maar de prijs-kwaliteit verhouding was desalniettemin uitermate hoog.

Het vakantiehuisje in Hindon was een echte oude cottage, met oude woonkamer en een deurpost die ongeveer op borsthoogte hing. Gelegen in een rustig dorpje, pal naast het speelveldje van het dorp.

We gingen diverse malen fossielen zoeken aan de kust, o.a. bij Lyme Regis (Monmouth beach). Maar alhoewel we daar genoeg amonieten zagen liggen, waren die allemaal dermate groot dat die niet mee te nemen waren. Kleinere exemplaren werden dan weer niet gevonden. Er werden vele filmpjes bekeken van mensen die de meest prachtige ammonieten vonden aan dat strand, maar wij vonden gewoon helemaal niets.

We bezochten Stonehenge (foto rechtsonder), dat was immers vlakbij. Evie vond het niet meer dan "een stapeltje stenen" en begint te grommen tot op de dag van vandaag zodra ze het woord "Stonehenge" hoort.

Ons bezoek aan Longleat viel meer in de smaak. Vooral ook bij de apen, die wel trek hadden in een stukje auto. Verder werden de romeinse baden in Bath bezocht (foto links onder), Cheddar Gorge en Durdle Door in Lulworth. En ook die laatste plaatsnaam viel erg in de smaak bij de kinderen.

Tot slot was ook de wandeling over Shute Lane en Hell Lane, nabij Chideock, een bijzondere ervaring. Een oud pad uitgesleten door reizigers die hier eeuwen en eeuwen lang doorheen voeren, veelal met paard en wagen (bovenste foto).

2023 Pays-de-Belvès (Dordogne, Frankrijk)

Pic 1 Pic 2 Pic 3
Pic 4 Pic 4

Dit jaar kon er gestemd worden op diverse opties voor wat betreft de vakantie. Maar alle opties waren wel in Frankrijk, en de meeste in het zuiden daarvan, dat dan weer wel. Er werd uiteindelijk het meest gestemd op camping "RCN le Moulin de la Pique" in de Dordogne. Een camping met Nederlandse eigenaren, en dat was te merken. In feite was het gewoon een Nederlandse enclave in Frankrijk. Af en toe hoorde je een verdwaalde Fransman, maar 95% van de gasten was hier Nederlands. En dat heeft ook veel voordelen; zo kon je alles verstaan en waren alle activeiten in het Nederlands.

Evie had al snel een vriendinnetje opgeduikeld genaamd Julie, waar ze de rest van de vakantie iedere dag mee afsprak. De vakantie begon heet (28 graden), maar eindigde bloedheet (38/39 graden). De tweede week werd er dan ook niet al te veel meer gedaan, omdat het gewoonweg te heet was. Ook het paardrijden waar Evie zo naar uitkeek ging niet door, vanwege de hitte.

We bezochten deze vakantie 3 maal een grot, waar het heerlijk koel was. Twee maal een grot met nog echte prehistorische rotstekeningen (die van Font de Gaume en die van Rouffignac) en eenmaal een grot met bijzondere kristallen (die van Maxange).

Van tevoren hadden we ook een bezoek aan Les Jardins Château de Marqueyssac geboek, op een speciale avond "Marqueyssac aux Chandelles" waarbij het geheel verlicht is met duizenden kaarsen. het uitzicht over de Dordogne bij kaarslicht en met diverse luchtballonnen op de achtergrond was magisch. Ook het kasteel wat we daarvoor bezochten, dat van Castelnaud, was werkelijk prachtig.

Ook hier kozen we er weer voor om een touwparcours te doen. Zo vroeg mogelijk, want bij 35 graden wil je je niet meer zo inspannen. Dat was leuk, maar tegen het middaguur te heet om nog door te gaan.

Het kanoen op de Dordogne daarentegen was heerlijk verfrissend. Alhoewel, zelfs de rivier de Dordogne was behoorlijk warm, een graadje of 30. De kanotocht langs kastelen en ruines was zeker de moeite waard.