Over LPG

LPG staat voor Liquified Petroleum Gas en is een alternatieve brandstof voor diesel en benzine. Het moge duidelijk zijn; ook LPG is een fossiele brandstof. De meningen over wel/niet beter voor het milieu en je auto zijn verdeeld. Dat komt omdat er op dit vlak over de jaren heen een hoop veranderd is. Het valt dan ook niet mee de juiste informatie te achterhalen, omdat oude en nieuwe informatie door elkaar staat. Daarom een zo objectief mogelijk oordeel, anno 2009.

LPG is een afvalstof

LPG komt vrij bij de verwerking van ruwe olie. Dan zijn er 3 opties; exporteren, injecteren of affakkelen. Exporteren is het verplaatsen van LPG naar de pomp, wat moeizaam is omdat het een gas is. Injecteren houdt in dat het gas teruggestopt wordt in een leeg olieveld. De goedkoopste optie is affakkelen. Affakkelen is niets anders dan direct verbranden. Dit laatste is wel het goedkoopst en werd daarom jarenlang gehanteerd.

Dat was inderdaad zo, vroeger. Tegenwoordig gelden er in de meeste landen regels die dit verbieden. Bovendien is de wereldwijde vraag naar LPG dermate toegenomen dat het affakkelen niet veel meer gebeurd en LPG zelfs gewonnen wordt. Er zijn nog wel enkele landen, zoals Nigeria, waar het affakkelen nog steeds gebeurd. Het argument dat LPG toch maar een afvalstof is dus nog "een beetje" waar.

LPG is schoner dan diesel en benzine

LPG is sowieso vele malen schoner dan diesel, hetgeen bijzonder vervuilend is. Tegenwoordig zijn de benzinemotoren echter dusdanig verbeterd dat het verschil in vervuiling tussen LPG en benzine steeds kleiner is geworden. Om die reden wordt dan ook het gebruik van LPG niet verder gestimuleerd (let wel; de accijnzen op LPG zijn al veel lager dan bij benzine en diesel). LPG is dus veel schoner dan diesel, maar tegenover benzineauto's is het verschil gering.

LPG is goed voor de motor

Bij garagebedrijven hoor je nog wel eens tegenovergestelde geluiden; verbranding van gas gebeurd bij een veel hogere temperatuur dan bij benzine en zou dus slechter voor de motor zijn. Dat is wellicht waar, maar aan de andere kant verbrand gas veel schoner dan benzine en diesel waardoor er minder schadelijke stoffen in de motor komen waardoor hij juist weer langer mee gaat. Wat het netto resultaat is? Ik zou het niet durven zeggen.

LPG is goed voor de portemonnee

Dat ligt aan het aantal kilometers dat je rijdt en aan het gewicht van je auto. Het "omslagpunt" ligt tegenwoordig bij zo'n 15.000 km. Dat is precies het kilometrage wat wij per jaar rijden.

LPG versus aardgas

Opeens was er aardgas. Alsof het nieuw was en LPG niet meer bestond. Wat is het verschil? Aardgas is nog weer ietsje schoner dan LPG, maar ook aardgas is een fossiele brandstof. Wel is er veel meer aardgas dan LPG en is aardgas eenvoudiger te vervoeren. Parkeren in een parkeergarage mag met LPG niet (ook al is er niemand die zich daar aan houdt), met aardgas wel. Voor aardgas staat er al weer een opvolger in de rij; biogas. Biogas is CO2 neutraal. Voor LPG staat geen CO2 neutrale opvolger klaar. Maar voor de duidelijkheid; ook aardgas is natuurlijk een fossiele brandstof, dus de voorraad is eindig.

Biobrandstoffen

De term "biodiesel" valt tegenwoordig vaak. Maar zo zaligmakend is dat helaas niet. Alhoewel er een groot milieuvoordeel is, is er nu een nieuw probleem: de biobrandstoffen worden gewonnen uit gewassen. En waar biobrandstof gekweekt wordt kan geen voedsel gekweekt worden. Het gevaar bestaat dus dat arme landen nog minder voedsel gaan produceren omdat er aan de export van biobrandstof meer geld verdiend wordt. Daarmee zadelen we de wereld dus op met een nieuw probleem. Ook biobrandstoffen zijn dus zeker niet de oplossing.

Conclusie

Wanneer je een nieuwe auto rijdt zal LPG of benzine niet zoveel uitmaken. Diesel daarentegen is altijd vervuilender. Bij wat oudere auto's is LPG nog wel duidelijk minder vervuilend. Maar LPG is een fossiele brandstof, dus niet zaligmakend. Aardgas is iets beter maar zet geen zoden aan de dijk. Biobrandstoffen zijn wellicht milieuvriendelijk maar zadelen de wereld op met een nieuw probleem.

De start van een echte oplossing laat zich naar verwacht wachten tot het jaar 2020. De auto-industrie verwacht dan auto's op waterstof in productie te kunnen nemen. Waterstof is volledig schoon voor wat betreft de uitstoot. Om waterstof te maken is echter weer energie nodig. Dat kan ook duurzame energie zijn, maar dat zal voor altijd wel een deel uit fossiele brandstoffen komen. Desalniettemin kan daarmee zowel de uitstoot van gevaarlijke stoffen als het gebruik van fossiele brandstoffen drastisch gereduceerd worden.